-
Postoj
Řada významných světových lídrů je
přesvědčena o důležitosti
postoje pro
úspěch při vedení lidí
nebo spolupracovníků. Co je to vlastně postoj? John
C. Maxwell, americký odborník na vedení týmů, např. uvádí, že postoj je možno
chápat jako
vnitřní pocit vyjádřený
naším chováním a jednáním
. Postoj ke své práci, k sobě samému, ke svým
spolupracovníkům.
Například lidé, kteří jsou tzv.
negativisté - všechno je špatně, má práce nemá žádný význam, to, co dělám, nemá
šanci na úspěch, moji spolupracovníci mě ohrožují v mé pozici - se podle
tohoto postoje také chovají a jednají.
Jen těžko pak mohou být respektovanou osobností, která může ostatní
vést.
Možná bychom mohli v jisté
nadsázce říci, že správný postoj skutečného lídra vychází z toho, že nikdy
není dlouho spokojen se svými výsledky, ale stále vidí rozdíl mezi daným stavem
JE
a možným lepším stavem
MÁ BÝT. Je tedy svým myšlením
orientován na budoucnost, nikoliv na minulost nebo přítomnost.
Chápe
nutnost smysluplných
změn a aktivně je prosazuje. Mohli bychom také říci v nadsázce, že manažer „žije pro
změny a ze změn“ a tedy „když nebude potřeba změn, nebude potřeba manažerů“.
Má tedy pozitivní myšlení a umí pro
stanovené cíle získat své spolupracovníky.
Pozitivní
člověk chápe, že cesta k úspěchu je stejně příjemná jako cíl.
Již zmiňovaný
John C. Maxwell uvádí, že když byl významný architekt Frank Louyd Wright ve
svých 83 letech dotázán, které ze svých děl považuje za mistrovské dílo,
odpověděl: „To příští“.
O postoji můžeme jistě hodně
diskutovat, důležité je však si uvědomit, že náš postoj je určující pro naše
jednání a chování.
-
Přirozená autorita, charizma
Je zásadní rozdíl mezi nařízenou
autoritou a autoritou přirozenou. S tím souvisí i schopnost mít tzv.
charizma. Co to je charizma? Mohli bychom možná říci, že jde o
schopnost zapůsobit.
Je charizma dar, se kterým jsme se
narodili a nebo se dá naučit? Samozřejmě každý jsme jiná osobnost, máme své
silné a slabé stránky, máme tedy také menší či větší šanci být charizmatičtí
nebo chcete-li působit. Velká část významných lídrů a odborníků zabývajících se
rozvojem osobnosti Vám však potvrdí, že i
schopnost
zapůsobit, tedy mít charizma, se dá naučit
.
Například bývalý americký prezident
Bill Clinton byl charizmatický údajně zejména proto, že uměl lidem naslouchat.
S kýmkoliv se setkal, vždy na něj působil tak, že jej plně respektuje,
vnímá ho, umí naslouchat, je empatický.
Dá se tedy říci, že schopnost
zapůsobit, mít charizma, do určité míry souvisí např. už se zmíněným postojem nebo i různými tzv.
dovednostmi jako např. schopnost přesvědčivě komunikovat.
-
Aktivní přístup ke změnám
Velká část lidí se obává změn zejména
proto, že jsou orientovány na budoucnost, která není nikdy 100% jasná. Nestačí
přitom jen změny akceptovat,
ale aktivně
je vyvolávat
.
Není možné žít
v minulosti a přítomnosti, ale neustále se orientovat na budoucnost.
Kolik
znáte lidí pro které je každá změna nepřekonatelný problém? Bohužel stále často
platí staré přísloví „raději vrabec
v hrsti než holub na střeše“. Já bych mohl mít holuba, ale znamená to něco
změnit. Vrabec v hrsti je sice méně, ale je to jistota.
Když půjdete večer do hospody, po
třech pivech Vám každý řekne, jak by to mělo být. Jen málokdo však pro to něco udělá.
Já jsem méně úspěšný než ostatní a za to můžou „ti nahoře“. Kdyby mi to
nekazili, kde bych mohl být.
Aktivní přístup ke změnám ovšem také
znamená, že musím
začít především sám u
sebe
. V dnešní době přitom jde o permanentní celoživotní činnost.
Jde tedy o způsob myšlení,
postoj, bez kterého si však nejde
představit úspěšného lídra
.
Tato schopnost, tento způsob myšlení,
je v současné době stále více aktuálnější,
bez tohoto přístupu nemají
společnosti a firmy ve stále tvrdším konkurenčním prostředí šanci se uplatnit
.
-
Schopnost rozhodovat
Bez schopnosti nebát se a rozhodnout,
nemůže být žádný manažer skutečným lídrem. Proč se někdy vedoucí pracovníci
bojí rozhodnout? Každé rozhodnutí nese větší či menší riziko. Bez schopnosti
přijmout určitou míru rizika při rozhodování, raději nerozhodnu. S tím
také samozřejmě souvisí
osobní
odpovědnost za každé rozhodnutí.
Bez osobní
odpovědnosti nejde o rozhodování.
V současné době dochází ke stále
většímu zrychlování změn, vzrůstá také i úroveň rizika. Přesto se ale dá v nadsázce říci, že „největší riziko
v managementu je neriskovat vůbec“. To samozřejmě neznamená riskovat za
každou cenu, ale schopnost stanovit si přijatelnou míru tohoto rizika.
V některých situacích se oprávněně říká, že „někdy i špatné rozhodnutí je
lepší než rozhodnutí žádné“.
Vedení
spolupracovníci potřebují takového lídra, který se nebojí rozhodnut a nést za
svá rozhodnutí odpovědnost.
Přitom také platí, že ne vždy každé
rozhodnutí je správné. Když Vám někdo řekne, že nikdy nerozhodl špatně, tak buď
nerozhoduje nebo lže.
-
Schopnost motivovat spolupracovníky
Úspěch každého vedoucího pracovníka a
tedy i společnosti, ve které pracuje, je nepochybně závislý na schopnostech
jeho spolupracovníků. Měli by to být lidé angažovaní, motivovaní,
s vlastními návrhy a nápady, můžeme v nadsázce říci, že „chytrý šéf
má okolo sebe chytřejší lidi než je on sám“. Bohužel někdy platí, že šéf
„blbec“ má okolo sebe větší „blbce“ než
je on sám. V tomto smyslu je tedy možné
říci,
že výsledkem motivace je, že se mnou
rádi pracují schopní spolupracovníci, že mohu od nich očekávat
lepší nápady a návrhy než mám já sám.
Abychom mohli motivovat ostatní,
musíme především
být sami motivovaní.
Neboli schopnost sebe-motivace je podmínkou pro to, abych vytvořil vhodné prostředí
pro motivaci svých spolupracovníků. Proto je také důležité být
příkladem, vzorem a možná i
v nadsázce „spolupracovníci jsou hrdí na svého šéfa“.
-
Schopnost delegovat
Schopnost delegovat vychází
z předpokladu, že očekávám od svých spolupracovníků
iniciativu, samostatnost, vlastní návrhy a vysokou angažovanost.
Nejhorší, co mohu udělat je, když každému detailně stanovím, jak to má dělat,
když spolupracovníci nedostanou žádný prostor pro samostatnou práci. To je pro
schopné demotivující, platí tady nadsázka „neurážej svoje spolupracovníky
podceňováním“ a pro ty méně schopné velmi příjemné, protože nemusí příliš
přemýšlet a nenesou také za svou práci žádnou velkou odpovědnost.
Bez delegování navíc nikdy nezvládnu
svůj Time management a může se mi dokonce stát, že budu „ podřízený svých
podřízených“.
-
Schopnost komunikovat
Bez schopnosti
věcné a přesvědčivé komunikace si nelze představit úspěšné vedení.
Přitom komunikace je velmi široká činnost, dělení na verbální a neverbální
komunikaci zdaleka nevystihuje celý rozsah komunikace.
Snad bychom mohli uvést jen několik
příkladů různých typů komunikace jako schopnost někoho o něčem přesvědčit, umět
něco prodat, správně využívat zpětnou vazbu, vést porady a mítinky, umět
vyjednávat, umět vydat příkaz, vyslovit uznání/chválu, někomu něco vytknout,
zvládat diskuzi, naučit se dobře prezentovat, využívat asertivní komunikaci
atd. Samozřejmou součástí komunikace je i neverbální
komunikace, možná ještě lépe
neverbální působení, které je mimo jiné důležité proto, že neverbálně působíme
neustále, tedy i když nekomunikujeme verbálně.
Komunikací tráví manažer většinou
velkou část svého pracovního času a konkrétní a věcná komunikace tedy také
znamená zvládat lépe svůj pracovní i osobní Time management.
Umět dobře naslouchat, poslouchat, pozorovat a působit je základem pro
úspěšnou komunikaci.
-
Mít vizi, nebát se představ
Orientace na budoucnost je závislá na
schopnosti představit si budoucí vývoj např. v oboru, ve kterém pracuji. Proto
je důležité mít schopnost
dlouhodobé vize, na základě které ovlivňuji
nebo stanovím dlouhodobé cíle
.
Schopnost představit si něco nového,
jiného než konkurence, přijít s novým nápadem, řešením, je vlastnost,
která je stále důležitější a bez které není v současné době zrychlujících
se změn velká šance pro úspěch na trhu. Staré metody plánování postavené na
„aritmetickém výpočtu, v letošním roce jsme dosáhli 100 a v příštím
roce
zvýšíme o 10 %“ již nejsou možné.
Bez nových řešení, nových nápadů, nových
produktů atd. nemohu v budoucnosti v konkurenci obstát.
Proto se
klade stále větší důraz na ty manažery, kteří mají schopnost nebát se představ,
mít vize.
-
Schopnost formulovat cíle
V praxi se často stává, že
vedoucí pracovníci nejsou schopni stanovovat jasné, konkrétní a měřitelné cíle
nebo je „všechno cílem“ a tím může docházet k demotivaci spolupracovníků.
Je proto velmi důležité jasně
rozlišovat mezi cílem a úkolem. Cílů bychom měli
chtít dosáhnout, o cílech
se
jedná.
Úkol
musím
splnit a úkoly se
ukládají. Můžeme napíklad říci - abychom dosáhli tohoto cíle,
musíme splnit ty a ty úkoly.
Schopnost stanovit cíle je zároveň
zásadní pro jejich vyhodnocování a tedy předávání zpětné vazby
spolupracovníkům, např. při příležitosti jejich pravidelného hodnocení.
Nekonkrétní, neměřitelné, netermínované
atd. cíle nemohou být kritériem pro motivační hodnocení spolupracovníků.
Tzv. Management cílů především
znamená naučit se myslet v cílech. To mimo jiné umožňuje i lépe věcně a
konkrétně komunikovat.
-
Týmová spolupráce
V teorii i v praxi je
dokumentováno, že správně sestavený a fungující tým je schopen až
několikanásobně větší efektivity své práce než jiné formy spolupráce. Bohužel
však často se skupina lidí v praxi sice nazývá týmem, ale fakticky nemá
s týmovou spoluprací nic společného.
Pro skutečně dobré fungování týmu se
mimo jiné zapomíná, že rozhodující nejsou
jen
odborné kompetence, ale také kompetence lidské
neboli osobní
charakteristiky jednotlivých členů týmu. Základním předpokladem proto je velmi
dobře znát silné a slabé stránky členů týmu, jejich způsob myšlení, přístup
k ostatním atd. a na základě toho pak stanovit „příslušné role, které
budou v týmu plnit“.
Zároveň je důležité vytvářet
odpovídající organizační strukturu ve společnostech, která umožní týmovou
spolupráci.
-
Time management
Schopnost smysluplně nakládat
s vlastním časem by měla být přirozenou vlastností každého vedoucího
pracovníka. Přitom nejde jen o pracovní čas, ale samozřejmě i o čas osobní.
Ten, kdo nezvládá svůj pracovní čas tak, že mu nezbývá dostatek mimopracovního
času,
je z hlediska Time managementu zcela nekompetentní.
Už jste někdy zažili situaci, že
přijdete pozdě večer unavení z práce domů a máte pocit, že jste zase
vlastně nic neudělali? Neschopnost zvládat svůj management času
vede k pocitu napětí, nezvládám svou
práci, jsem ve stresu.
Vedoucí pracovníci však zdaleka
neodpovídají jen za svůj osobní Time management, ale do značné míry ovlivňují i
Time management svých podřízených,
svých spolupracovníků. Nepřipravené mítinky a porady, dlouhé diskuze bez
jakýchkoli závěrů, nedodržovaní časového rozvrhu, neschopnost mít denní plán
atd. ve svém důsledku vytvářejí ve společnosti chaos a neumožňují zvládnout
spolupracovníkům rozumným způsobem jejich Time management.
-
Stres management
Práce vedoucích pracovníků - leadership
je samozřejmě velmi náročná, tlak na maximální výkon, přijímaná rizika,
odpovědnost, časová náročnost atd. mohou způsobit dlouhodobé přetížení a tím i
riziko stresu s možnými
negativními
důsledky nejenom na pracovní výkonost, ale i zdravotní stav
.
Z tohoto důvodu je proto odolnost
proti stresu důležitým předpokladem pro udržení dlouhodobé výkonosti a zvládání
náročných pracovních situací, ale také i pro udržení dobrého zdravotního stavu.
Nejde však jen o
negativní stres ale i o
schopnost využívat tzv.
motivačního stresu pro zvládání
konkrétních situací.
Stres management tedy znamená být na jedné
straně odolný proti negativním důsledkům tzv. Di (disharmonického) stresu a na
straně druhé využívat Eu (euforického) stresu jako motivačního faktoru
.
-
Pozitivní myšlení
Lze si jen s velkými obtížemi
představit vedoucího pracovníka - leadership, který má negativní myšlení,
nevěří sobě ani svým spolupracovníkům, cítí se ohrožen, nevidí ve své práci
smysl apod. Je proto
nezbytným
předpokladem pro úspěch ve vedení mít pozitivní myšlení
. V nadsázce
můžeme říci, že správný lídr „nabíjí baterky svých spolupracovníků“, umí
stanovit správný směr a postup, přesvědčit své spolupracovníky o smysluplnosti
jejich práce, stanovit náročné a přitom reálné cíle a umět zdůvodnit proč je
důležité je plnit.
Neznamená to však, že „jsem neustále
happy“ a cokoliv řeším, je pro mě „challenge“. Je to také myšlení kritické,
umím se poučit ze svých neúspěchů, ne všechno se může podařit, jsem ale
myšlením orientován směrem na budoucnost,
nebojím se změn a v kritických situacích jsem pro své
spolupracovníky příkladem
.
-
Poznání spolupracovníků
Každý člověk je neopakovatelný originál, individualita, se specifickými
zájmy a znalostmi, se silnými a slabými stránkami.
Jestliže chci tedy úspěšně vést své
spolupracovníky, musím je velmi dobře znát nejenom po stránce odborné ale i
osobnostní. Jaké jsou to typy lidí, jaké mají osobnostní charakteristiky, co je
pro ně motivačním faktorem případně jaké mají osobní problémy, jaké jsou jejich
silné nebo slabší stránky apod.
Vést své spolupracovníky samozřejmě
také znamená
dávat jim správnou zpětnou
vazbu
. Chválu, uznání za každý úspěšně splněný cíl, ale i kritiku případně
výtku v odůvodněných případech. Také je pravidelně
hodnotit tak, abychom je motivovali a podporovali. Každý člověk je
jiný, a proto bych také ke každému měl přistupovat jiným způsobem.
V tomto smyslu tedy respektuji své
spolupracovníky, nehraji si na žádné „elitářství“, chápu, že bez jejich úspěchu
nejsem úspěšný ani já.
-
Etika a morálka
Lídr, který je pro své
spolupracovníky vzorem, na kterého mohou být hrdí, musí chápat svou činnost
při práci s lidmi také jako vysoce
etickou a morální
.
Neetické chování ke spolupracovníkům
nemůže vést k tomu, abych byl ten, kdo má přirozenou autoritu, je respektovanou
osobností a je skutečným lídrem.
Mělo by tedy platit,
že management, jako práce s lidmi, by měl být vysoce etickou činností.
S tím samozřejmě souvisí také
odpovídající firemní kultura ale i přiměřená sociální odpovědnost, ochrana životnímu
prostředí, bezpečnost a ochrana zdraví při práci, kvalitní pracovní prostředí apod.
-
Schopnost se prosazovat
Pokud bychom chtěli srovnávat úroveň
managementu v České republice a v sousedních zemích na západ od nás,
jsou čeští manažeři po odborné stránce na vysoké úrovni. Rozdíl je však ve
schopnosti se prosazovat, mít větší
sebedůvěru, umět se „prodat“, nebát se rizika a být aktivnější při vyvolávání
smysluplných změn,
v tomto smyslu máme stále ještě co
dohánět
.
Přísloví „panenko sedávej v koutě,
najdou tě“ platí jen v pohádkách, a to jen v českých. V německých
národních pohádkách bratří Grimů, je to samý souboj, samé násilí.
Žádnou „panenku“ nikdo nenajde, musí
se ozvat,
aby si ji někdo všimnul.
Bez schopnosti
se prosazovat, umět „prodat“ svou práci, výsledky své a také svého týmu, není
možné v současném konkurenčním prostředí uspět.
To platí nejen z hlediska
společností nebo firem, pro které pracuji, ale i na trhu práce. Manažeři jsou
v tomto smyslu jistým druhem zboží a jak známo, výsledná cena každého
zboží zdaleka nezáleží jen na jeho
kvalitě, ale především na schopnosti ho prodat za vysokou cenu. Cena manažerů
pro ně znamená jejich hodnotu a ve svém důsledku i jejich osobní příjem.
-
Osobní rozvoj
Jestliže chci být dlouhodobě úspěšným
lídrem, nezbývá, než se
po všech
stránkách neustále rozvíjet
. Přijímat nové poznatky, stále myslet ve
změnách, orientovat se neustále na budoucnost, platí možná nadsázka, že
„minulost a přítomnost je pro mě východiskem pro budoucnost“.
Velmi důležité a přitom náročné je
také
sebepoznání, co pro mě osobně
je důležité,
jak mohu ve své práci dosáhnout pocitu seberealizace a uznání,
jaké jsou moje silné a slabé stránky,
jaké mám představy o své budoucnosti, jaké
mám osobní cíle a co všechno pro jejich splnění musím udělat
.
Bez tohoto přístupu nemohu dlouhodobě
úspěšně působit jako lídr ve světě stále rychlejších změn a stále tvrdšího
konkurenčního prostředí.
To samozřejmě platí i pro mé
spolupracovníky.
Umožnit jim jejich
trvalý rozvoj by mělo být naprostou samozřejmostí.